top of page

על האנתרופוסופיה והרפואה האנתרופוסופית

מדע הרוח - האנתרופוסופיה, הינה דרך רוחנית אותה אפיין מייסדה דר' רודולף שטיינר (1861-1925) כדרך אשר מטרתה להוביל את הרוחי שבאדם אל הרוחי שבעולם.

האנתרופוסופיה אשר הינה פרי מחקריו הרוחיים של רודולף שטיינר ,מביאה ידע רוחי - מדעי- מודרני, ומתודות מחקר אשר מאפשרות כיום לכל אדם שרוצה בכך לחקור ולהכיר את ההתרחשויות והחוקים הפועלים בעולם הרוח ובעולמו הפנימי מתוך מטרה להפרות את העולם הפיזי בו הוא חי.


בתור שכזו היא היא עוזרת לאדם להבין באור רוחי את מי שהוא ואת המשמעות של קיומו עלי אדמות, את המשמעות של קשריו עם שאר בני האדם הסובבים אותו במעגלים השונים של חייו (האישיים,מקצועיים, חברתיים וכו'),ואת הכוחות העל – חושיים והרוחיים הפועלים בממלכות הטבע והקוסמוס(1,2).


באמצעות התובנות שהאדם עשוי להשיג לגבי עצמו, לגבי קשריו הבינאישיים והזיקה שלו אל ממלכות הטבע והקוסמוס ניתנת בידיו האפשרות להיות אדם חופשי יותר, לפעול ממניעים מוסריים ואחראיים יותר כלפי בני האדם והאדמה הסובבים אותו.


אחת השאלות המרכזיות בהן עוסקת האנתרופוסופיה הינה: 'מהו הדימוי הנכון של בן האדם?' בהקשר השלם שלו.

עמ'נ לתת תשובה שלמה לשאלה זו פותחו ע'י שטיינר שתי תמונות דיאגנוסטיות עיקריות אשר מנחות את המטפל ברפואה האנתרופוסופית (אותן ניתן לתפוש כל אחת כעומדת בפני עצמה ובו זמנית גם כסינתזה של שתיהן):


א. האדם כישות המורכבת מארבע מהויות :המהות הפיזית (הגלויה לחושים) , מערך מאורגן של כוחות חיים ('גוף אתרי'), הנפש ('הגוף האסטרלי') והמהות הרוחית שלו (ה'אני').


ב. האדם כסינתזה של שלוש כוחות נפש הפועלים בנפשו ובגופו אשר מבטאים עצמם באמצעות שלוש מערכות שונות דרך גופו הפיזי :

1.חשיבה – באמצעות מערכת העצבים המרכזית והחושים.

2.רגש - באמצעות מערכת הלב - ריאה הממוקמת בחזה ('המערכת הריתמית')

3.רצון - באמצעות המערכת המטבולית (באמצעות כל אותם איברים הממוקמים בבטן ,באגן ובגפיים .

מתוך תמונה זו ניתפש הגוף הפיזי ככלי פיזי המאפשר ל'אני' הרוחי של האדם לבטא עצמו דרך גופו הפיזי - בעולם הפיזי.


על הרפואה האנתרופוסופית:


'היא (הרפואה האנתרופוסופית ,מ.ב.) מסוגלת לפתוח בפני מדע הרפואה אופקים הכרתיים ודרכי מחקר חדשות כפי שהראתי. אך היא מסוגלת גם לעורר את ליבו של הרופא למסירות והקרבה, הנובעות מראייה זו של הקירבה הפנימית בין המחלה והתפתחותו הרוחנית של האדם. ביכולתה של האנתרופוסופיה להעמיק לא את חשיבתנו בלבד,אלא אף את כל מערכי ליבנו, את ישותנו השלמה.'(רודולף שטיינר,22/7/1924).

הרפואה האנתרופוסופית התפתחה כאמנות של רפואה מתוך עבודתם המשותפת של דר' שטיינר (.Phd) ודר' איטה וגמן (M.D.) בשנות ה-20 של המאה ה- 20. להבדיל מ'טכנאות של רפואה' כפי שהיא פועלת במרבית הגישות הרפואיות הרווחות כיום בעולם המערבי, דימויי האדם המפורטים מעלה משמשים בה כבסיס להרחבת האבחנה של המטופל וכבסיס לעיצוב טיפול עומק המוצע לו. לכן, בתור שכזו עיקר תשומת הלב מופנה מצד המטפל קודם כל כלפי המטופל במגמה לפתח את מירב האמפתיה כלפיו ורק אח'כ אל הטיפול במחלה.

האבחנה של המחלה נתפשת כתהליך בו מעורבים כל ארבעת המהויות המרכיבות את האדם: הגוף הפיזי, גוף החיים, הנפש והמהות הרוחית (ה'אני'), ובאופן דומה מתייחס הטיפול לכל אחד מארבע המהויות הנ"ל.

המפגש מטפל – מטופל ניתפש כמרחב בו מתאפשר למטופל ליצור דיאלוג 'בגובה העיניים' עם המטפל, ולמטפל לעצב את הטיפול האינדיבידואלי והייחודי לו זקוק המטופל .בטיפולים השונים נעשה ניסיון לטפל בשורש המחלה ובכך לנסות ולממש את ההזדמנות שבמחלה או במשבר בו נתון המטופל ,ולעורר בו בריאות ברמה גבוהה יותר מאשר הייתה לו לפני הופעת המחלה.


הטיפולים השונים אשר פותחו מתוך הרפואה האנתרופוסופית:

1. הטיפולים התרופתיים:

נובעים מתוך מחקרים שנעשו על הזיקה העמוקה המתקיימת בין האדם אל שלוש ממלכות הטבע (המינרלים, הצמחים ובעלי החיים ). על בסיס זה פותחו מתוך שלוש ממלכות אלו עשרות תרופות בתהליכים פרמקולוגיים הייחודיים לפרמקולוגיה האנתרופוסופית.

התרופות האנתרופוסופיות מופקות כולן מתוך עולם הצומח ,המינרלים ובחלקן גם מבעלי חיים (כמו למשל הדבורה – APIS) וכולן עוברות תהליך של דילול ופוטנציאציה באורח דומה אם כי לא זהה לחלוטין להכנת התרופות ההומאופטיות .

במהותן מיועדות תרופות אלו לטפל בשורש המחלה ולהביא את האורגניזם לאיזון מחדש, לכן מתאפיינות תרופות אלו במיעוט כמעט מוחלט של תופעות לואי

(למעט מיקרים נדירים של טיפול בתמציות צמחים כמו הדיבקון הלבן –VISCUM ALBUM אשר פותח ברפואה האנתרופוסופית כטיפול לגידולים ממאירים).

הטיפול התרופתי יעיל הן במצבי מחלה אקוטיים והן למצבי מחלה כרוניים.


ויסקום אלבום (דיבקון לבן) גדל על עץ אלון


2. הטיפולים באמנויות (ניתן לקרוא מאמר מורחב בקישור 'מאמרים'):

טיפולים אלו כוללים טיפול באוריתמיה (טיפול בתנועה),טיפול במוסיקה , טיפול בציור וצבע ,טיפול בפיסול וטיפול בדיבור.

טיפולים אלו מיועדים בעיקר לטיפול במחלות והפרעות כרוניות נפשיות וגופניות מכל הסוגים ,ומבוססים על הכוח המרפא הטמון המיוחד בכל אחת מהאמנויות הנ"ל. באמצעות טיפולים אלו מתאפשר למטופל לבטא את עצמו באמצעים אמנותיים ולא רק מילוליים ,להתמיר בתוכו דפוסים רגשיים והתנהגותיים המגבילים אותו ובו זמנית לעורר את כוחות החיים באיבר או במערכת הגופנית הנחוצה.

לרוב ניתנים טיפולים אלו באופן פרטני אחת לשבוע ולמשך מספר חודשים.

3. טיפולי מגע ,קומפרסים והידרותרפיה:

טיפולים אלו כוללים מסז' ריתמי, שימון ריתמי ,קומפרסים והידרותרפיה עם שמנים שונים המופקים מצמחי מרפא ומינרלים.

טיפולים אלו פועלים על העור אשר מהווה את איבר החוש הגדול בגוף (מהווה כ15% ממשקל הגוף). העור הינו איבר חוש אשר מתאפיין בקליטה רבה יחסית של גירויים (בניגוד לאיברי החוש האחרים בהם קיימת יכולת חישה לגירוי ספציפי אחד כמו צליל באוזן ואור לעין) תודות למספר איברי חישה המצויים בו כמו: חם, קור, מגע, כאב והתמצאות במרחב (פרופריוצפטיביות). בנוסף לכך העור הינו איבר חוש מלא כוחות חיים בו מתרחשים תהליכים מטבוליים שונים כמו ייצור ויטמין D, ויסות חם הגוף ,ויסות המלחים ועוד.

לכן, באמצעות טיפולים אלו משמש העור כפתח כניסה דרכו ניתן להעביר כוחות מרפא אל מערכת העצבים ומשם אל האורגניזם כולו. באמצעות טיפולים אלו ניתן לטפל במיגוון של הפרעות רגשיות כמו חרדה ,דיכאון ,הפרעת קשב, הפרעות בשינה ,במצבי תשישות כרוניים ואקוטיים ,בכאב ממקורות שונים ועוד.


4. פסיכותראפיה בגישה אנתרופוסופית:

במפגש טיפולי זה אשר מתרחש באמצעות השיחה התראפויטית נעשה ניסיון לעורר במטופל נוכחות עמוקה יותר של כוחות האני שלו במרחב הנפשי והריגשי. נוכחות זו של כוחות אני עשויה להתעורר באמצעות התבוננות על הביוגרפיה של המטופל , זיהוי והתמרה של הדפוסים הרגשיים וההתנהגותיים אשר נוטים 'להפעיל' אותו מהרובד הלא מודע בנפש (כגון: פחד, שתלטנות, חוסר אמון ,רגשות אשם, פרפקציוניזם, ביקורתיות יתר ושיפוטיות יתר וכד') ולהכשיל אותו בהגשמה של המשימות ומערכות היחסים שהוא באמת רוצה לממש בחייו. בעזרת תרגולים נפשיים ורוחיים אשר פותחו בהשראת הידע האנתרופוסופי ניתן לחזק באמצעות פסיכותרפיה מסוג זה את נוכחות האני ,כך שיוכל לפעול גם מעבר לרובד הנפשי גם אל התהליכים הביולוגיים אשר מושפעים מאותם 'כוחות מכשילים' ולשפר בנוסף גם את הבריאות הגופנית ואת החיוניות של כוחות החיים. טיפול זה מתאים במיוחד לאנשים הסובלים מהפרעה פוסט טראומטית, דיכאון, חרדה , פסיכוזות, הפרעות דיסוציאטיביות ומחלות גופניות כרוניות כגון סרטן.


ביבליוגרפיה:

1.'מדע הניסתר בקויו העיקריים' / רודולף שטיינר, הוצאת תילתן.

2.'גוף,נפש, רוח' / רודולף שטיינר , הוצאת מיכאל.

3.'קוי יסוד להרחבת אמנות הרפואה' /דר' ר. שטיינר ודר' איטה וגמן. הוצאת תילתן.

4.'הפילוסופיה של החירות'/ ר. שטיינר. הוצאת ניצת השחר.

5.'כיצד קונים דעת עולמות עליונים?' /ר. שטיינר. הוצאת מיכאל.

על הרפואה האנתרופוסופית:

מייסדי הרפואה האנתרופוסופית:

ד'ר רודולף שטיינר (Phd.) 1861-1925

ד'ר איטה וגמן (D.M) 1876-1943




פוסטים אחרונים

הצג הכול

Heading 2

Heading 2

bottom of page